К основному контенту

Як допомогти дитині налаштуватися 

на навчання вдома?

1071

0

Ну, що ж, у зв’язку з подовженням карантину, школярам таки доведеться вчитися вдома ще й у квітні. Два тижні такого навчання показали, що в багатьох дітей виникають труднощі з самоорганізацією, вчасним виконанням завдань, та й, взагалі, сприйманням часу, проведеного вдома, як навчання, а не канікул.
Дійсно, навіть багатьом дорослим зараз це складно зробити, тим більше з огляду на те, що ми всі переживаємо стрес внаслідок цих раптових змін. Саме тому психологи радили на початку карантину дати дітям можливість відпочити трохи, прожити свою тривогу й адаптуватися. Але час не стоїть на місці — минає вже третій тиждень нашого вимушеного сидіння вдома.
До того ж, шкільний навчальний процес не зупинявся, він триває з використанням дистанційних технологій. А це покладає набагато більшу відповідальність за освіту дітей на батьків. Їм тепер потрібно навчитися організовувати навчальний процес у домашніх умовах.
Тому сьогодні пропонуємо вам перевірені поради спеціалістів і матусь, які мають досвід хоумскулінгу (домашнього навчання), аби ваша дитина могла бути продуктивною й включеною в навчальний процес в умовах карантину.
Отож, до справи.

Як ми можемо допомогти школярам налаштуватися на навчання вдома?

1. Поговорити з дитиною про ситуацію, що склалася

Спеціалісти погоджуються, що перший крок, який повинні зробити усі батьки, — це поговорити з дітьми про те, чому школи закриті, і чому самоізоляція настільки важлива. Важливо донести, що ситуація серйозна, не посилаючись на паніку.
  • До слова, нещодавно ми ділилися з вами рекомендаціями дитячого та сімейного психолога Світлани Ройз щодо розмов з дітьми про коронавірус і способів залишатися спокійними в умовах карантину.
Поясніть школяру, що навчальний процес не скасовувався, тож зволікання з виконанням завдань та пропуск навчальних тем зовсім скоро перетвориться на непідйомний вантаж, з яким не вдасться розібратися за один день.

2. Розпочинати ранок з активності

Психолог Інга Кузнєцова зазначає, що найважливішим завданням вранці є життєва активізація. Саме рівень нашої ранкової активності дає мозку сигнал про те, як провести свій день.
  • «У тому минулому, докарантинному житті, ми схоплювалися з ліжка, в швидкому темпі виконували всі нехитрі ранкові ритуали і вибігали з дому, отримуючи при цьому частку гормонів корисного стресу, який заряджав нас на подальшу активність. Звичайно, чудово нікуди з ранку не поспішати, але мозок тоді отримує сигнал про те, що так само мляво і неквапливо може проходити весь день», — пояснює психолог.
Тому дуже важливо знайти власні способи ранкової активізації. Це може бути зарядка, танці, йога, вихід на свіже прохолодне повітря (на балкон або просто під відкрите вікно), обливання водою або ходіння східцями.

3. Знайти місце для навчання

Важливо, щоб у дитини був власний простір, де вона буде виконувати шкільні завдання і вивчати нове. Місце, яке буде налаштовувати її на навчальний процес.
  • Детальніше про організацію робочого місця вдома ми писали у статті «10 порад для ефективного онлайн-навчання». Крім того, там ви знайдете інформацію про те, навіщо, навчаючись вдома, дотримуватися режиму дня, влаштовувати регулярні перерви та чергувати онлайн-навчання з іншими видами навчальної діяльності.

4. Переодягатися в «навчальну форму»

Цю, здавалося б, дивну пораду часто можна зустріти й у рекомендаціях щодо роботи вдома. Адже дорослі, працюючи дистанційно, також часто беруть ноутбук у ліжко й залишаються в піжамі. «Навіщо переодягатися, якщо мені й так зручно?» — запитують вони.
Справа в тому, що навіть сам процес перевдягання буде налаштовувати нас на зміну діяльності. Одягаючи певний одяг, призначений для навчання, дитина зможе легше переключатися з ігор та домашніх справ на навчальний процес.
  • Спробуйте підібрати власний варіант. Можливо, це буде піджак чи спідничка шкільної форми, а, можливо, просто зручний одяг, у якому ваша дитина почувається комфортно. Важливо те, що в цьому одязі вдома вона буде лише навчатися.

5. Заздалегідь нагадувати дитині про початок занять

Батьки радять повідомляти школяра, що через певний проміжок часу в нього розпочнуться заняття. Адже дітям (особливо молодшим школярам) важко відразу зосередитися на навчанні. Тому можете ненав’язливо нагадувати: «Пам’ятаєш, через 30 хв має розпочатися онлайн-урок з викладачем англійської?».
  • «Моя тактика така: за півгодини до того, як вона має сісти за уроки, нагадую через кожні 15, 10 хвилин, скільки в неї залишилося часу. Завершує всі свої «ТІК ТОКи», спілкування з подругами й сідає за уроки», — ділиться досвідом Валентина Ткачук, мама 11-річної Олександри.
При цьому важливо відчувати ситуацію, орієнтуватися на свою дитину і не пропустити момент, коли вона здатна самоорганізуватися й самостійно контролювати свій час.
  • Світлана Ройз також радить, щоб до навчання дітей кликав певний сигнал, на зразок дзвоника — наприклад, будильник телефона чи приємна музика.

6. Поділити складне завдання на прості

Думка про те, що потрібно виконати складний проєкт або зробити відразу всі завдання, змушує дітей зволікати й відтягувати. Адже вони часто навіть не знають, з чого почати. Допоможіть дитині поділити страхітливу купу невиконаних і запланованих навчальних справ на невеликі завдання, які можна вирішувати по одному. Виконання простих завдань і дотримання плану дасть дитині імпульс продовжувати й завершити справи.
Як допомогти дитині налаштуватися на навчання вдома? на Learning.ua

7. Використовувати техніку «Pomodoro»

  • Появою цієї техніки ми зобов’язані італійському студенту Франческо Чирилло. Спробуємо пояснити її суть.
Для початку потрібно розділити час, відведений на навчальний процес, на фіксовані відрізки, які умовно називаються «помідорами». Один класичний відрізок — «помідор» — триває 30 хвилин: 25 хвилин роботи і 5 хвилин відпочинку.
Перед запуском таймера дитина має скласти список завдань для виконання (від більш важливих до менш важливих). Після цього вона може встановити таймер на 25 хвилин і почати працювати. Сигнал таймера сповістить про настання 5-хвилинного відпочинку. В цей час потрібно відволіктися від занять і відпочити. А потім знову повернутися до завдань і і продовжити їхнє виконання.
  • Після чотирьох «помідорів», які потрібно відзначати на аркуші з завданнями, потрібно зробити велику перерву. Вона може тривати від 15 хвилин до півгодини.
Звичайно, існують різні варіанти цієї методики, і ви можете з’ясувати, що дитині подобаються більш короткі інтервали навчання, або, можливо, вона зможе повторити цикл лише два рази, і їй знадобиться велика перерва.
Однак, незалежно від того, як саме ви модифікуєте техніку, поділ часу на невеликі інтервали навчання та регулярні перерви значно підвищують продуктивність дитини.

8. Експериментувати з формами навчання

Вінничанка Інна Ахновська, син якої декілька років перебував на домашньому навчанні і вже закінчив школу, радить батькам домовитися з дітьми про те, що навчання під час карантину — це експеримент. Тому можна пробувати щось нове, а не лише читати підручник, сидячи й склавши руки за столом.
«Більше свободи і творчості!» — наголошує Інна. Справді, випробовуйте різні формати:
  • перегляд відеолекцій;
  • створення проєктів;
  • онлайн-конференції в Zoom, Skype тощо;
  • перегляд навчальних фільмів;
  • виконання завдань на онлайн-платформах;
  • проведення експериментів;
  • відвідування онлайн-музеїв.

9. Дати дитині більше свободи

Дуже часто в дітей освіта пов’язується з тотальним контролем — батьків, вчителів, тренерів тощо. А, коли дитина відчуває надмірний тиск, вона відмовляється від навчання.
Звісно, важливо моніторити успіхи дитини, спрямовувати її у навчальному процесі. Але так само важливо дозволити школяру мати контроль над власним досвідом навчання. Дайте йому можливість обирати. Запитайте, що б він хотів сьогодні дізнатися, які теми йому хочеться вивчити, в яких гурткових заняттях брати участь.
  • Психолог Інга Кузнєцова радить: «Знайдіть оптимальний рівень контролю за дитиною. Це така залученість в її справи, в результаті якої вона одночасно і відчуває підтримку від батьків, і стає більш самостійною. Помилкою є як постійне спільне сидіння над уроками разом з дитиною, так і повне зняття контролю над результатами».
Пам’ятайте: чим більше власної відповідальності за процес навчання буде відчувати дитина, тим активнішою та мотивованішою вона буде.

10. Демонструвати власний приклад

Будьте для дитини зразком, показуйте на власному прикладі, що навчатися — це круто. Користуйтеся кожною можливістю відкривати для себе нову інформацію і діліться своїми враженнями та думками з дитиною. Якщо ваша дитина буде бачити, що ви щиро захоплені навчанням, вона, найімовірніше, почне цікавитися ним також.
Допоможіть дитині зрозуміти, що навчання — це подорож до вражаючих нових відкриттів. І її можна розпочати в будь-який момент з будь-якого куточка планети.

11. Підтримувати дитину в її починаннях і труднощах

Звісно, перехід на домашнє навчання викликає чимало опору та труднощів. Не кричіть, будь ласка, на дитину, не сваріть її за помилки та зволікання. Це буде викликати лише ще більший спротив та небажання вчитися.
Будьте другом, допомагайте та підтримуйте. Створіть атмосферу, в якій дитина зможе висловлювати свою думку та ділитися переживаннями.
  • «Відійдіть від тотального контролю, постійних нагадувань, перфекціонізму і прагнення зробити з дитини найуспішнішу людину століття», — радить Інна Ахновська.

12. Зосередитися на процесі, а не результатах

Фокусуйтеся на тому, що ваша дитина вчиться, а не на тому, як вона це робить. Замість того, щоб запитувати її, як вона зробила тест з математики, запропонуйте дитині розповісти вам, що нового вона сьогодні дізналася і чого навчилася.
Зосередження на досвіді навчання покаже вашому школяру, що процес навчання важливіший за оцінки. Крім того, переказування вивченого своїми словами допоможе дитині краще засвоїти та запам’ятати те, що вона дізналася.
Як допомогти дитині налаштуватися на навчання вдома? на Learning.ua

13. Зробити кожен день навчальним днем

  • Перетворення кожного дня у навчальний може здатися трохи дивним, але насправді це дуже ефективна порада, якщо втілювати її правильно.
За можливості заохочуйте дитину досліджувати навколишній світ, ставте питання та встановлюйте зв’язки. Допоможіть їй навчитися узагальнювати те, що вона бачить та переживає, класифікувати та критично мислити.
Це допоможе вашій дитині розвинути внутрішню мотивацію до навчання, як вдома, так і у школі.

14. Спробувати кілька стратегій та порад

Маючи таку кількість стратегій та порад, ви можете обрати принаймні одну, яка спрацює для вас. Випробуйте декілька з них і подивіться, чи є вони ефективними для вашої дитини. Але наголосимо, що найкраще вони працюватимуть разом.
Зараз ми особливо розуміємо, наскільки самоорганізація є складною роботою. Карантин став викликом для кожного з нас. Але саме від нас залежить, чи зможемо ми допомогти власним дітям прожити цей складний період і вийти з нього сильнішими та організованішими.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Письмове додавання і віднімання трицифрових чисел. Письмове ділення на одноцифрове число

1) Знайди суми та різниці письмово. 236 + 453       485 + 394       745 - 324          875 - 69 Поясни, як треба записувати другий доданок або від'ємник під час письмого виконання дій. 2) Розглянь, як знаходити частку чисел 864 і 4. Пояснення . Перше неповне ділене - 8 сотень. 8 сотень поділити на 4, буде 2 сотні. Друге неповне ділене - 6 десятків. 6  десятків  поділити на 4, буде 1 десяток і в остачі 2 десятки. 2 десятки і 4 одиниці, буде 24 одиниці - це трете неповне ділене. 24 поділити на 4, буде 6. Остачі немає. 3) Виконай ділення письмово. 651 : 3         458 : 2      372 : 3 4) [Приклад] На птахофермі було 687 курей, індиків - у 3 рази менше, ніж курей, а качок - у 2 рази більше, ніж індиків.  Скільки на птахофермі було качок? Р о з в ' я з а н н я 1) 687 : 3 = 229 (інд.) 2) 229 • 2 = 458 (кач.) Відповідь: 458 качок. [Розв'яжи самостiйно] Від 3 кролів одержують 672 г пуху.  Скільки пуху матимуть з 5 таких кролів? 5) Розв'яжи рівняння, виконуючи дії письмово. х •
Тест з української мови "Речення" 1. Що таке текст?             а) слова;             б) зв’язані за змістом речення;             в) абзаци. 2. Прочитай текст. Вибрати з-поміж   заголовків найбільш вдалий             Прилинули здалеку хмари та й принесли дощ. Лагідний такий, теплий,  теплий. Затанцював  він по дахові, зашелестів по кущах. І все, що попало під дощ, зраділо йому, заусміхалося.             а) Дощ.             б) Гроза .             в) Теплий дощик.  3. Прочитай текст. Вибрати з-поміж   заголовків найбільш вдалий             Соловей сидів на тоненькій гілочці, що схилилося у його ваги. Був дуже схожий на горобчика, тільки тільце мовби вигнуте. Ой великі, чорні. Як співав, злегка горбився, трішки опускав крильця, широко відкривав тонкий дзьобик, у якому, ніби сердечко в дзвонику, бився гострий язичок.             а) Соловейко.             б) Солов’їні пісні .             в) Соловій і горобчик . 4. Скласти речення зі слів
Запитання 1 Свіжим соком із листків цієї рослини лікують рани. варіанти відповідей кульбаба чистотіл ожина конвалія Запитання 2 Цвіт цієї рослини сушать, варять і п’ють як чай. Цей напій знижує температуру тіла людини при простуді. варіанти відповідей люпин липа береза конюшина Запитання 3 Це трава від 99 хвороб. Добре допомагає при грипі, ангіні, лікує розлади шлунку,  варіанти відповідей звіробій кропива акація калина Запитання 4 Ця рослина допомагає при простуді і сильному кашлі.  варіанти відповідей мати- й - мачуха ромашка калина чистотіл Запитання 5 Ця рослина зупиняє кровотечі, заживляє рани.  варіанти відповідей конюшина кропива калина капуста Запитання 6 Ця рослина багата на вітамін С. Соком цієї рослини лікують простуду,